ورزش کردن هنگام ابتلا به انواع بیماری ها، خوب یا بد؟

پیشگیری و درمان بیماری های مختلف با ورزش کردن

آیا هنگام بیماری هم می توان ورزش کرد؟ اگر دچار سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی, آلرژی، سرفه، سردرد، تب و… شدیم ورزش برای بدن ما خوب است یا بد؟ فواید و خاصیت های مفید ورزش در هنگام بیماری چیست؟ تمرینات ورزشی در زمان بیماری، چه ضررهایی برای بدن ما می تواند داشته باشد؟ در این بخش به تمام این سوالات پاسخ می دهیم.

متاسفانه بیماری جزء لاینفک بدن آدمی است و طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی هر فرد در طی سال ۲ تا ۳ بار به بیماریهای دستگاه تنفس مبتلا می شود.

اما برخی بیماریها در بعضی فصول سال شایع تر هستند و در برخی فصول به ندرت دیده می شوند. به عنوان مثال در فصل بهار و پاییز شما بیشتر بیماریهایی نظیر سرما خوردگی و آلرژی را می توانید ببینید.

بیماریها به دسته های گوناگون تقسیم می شوند. برخی بیماریها فقط علائمی نظیر آب ریزش بینی و سردرد و سرفه های خشک گاه گاه دارند در این حالت اگر احساس کرختی و کمبود انرژی دارید. ورزش کردن به شما کمک می کند. یک پیاده روی نسبتا تند می تواند سینوسهای شما را تمیز نموده و حال بهتری به شما دهد. انجام یک سری حرکات نرم ورزشی هم می تواند به گردش بهتر خون شما کمک نماید و شما را از حالت تنبلی و کسلی برهاند. و در نتیجه بدن بهتر با بیماری کنار می آید و به اصطلاح دست و پنجه نرم کند.

اما اگر نشانه های بیماری به شکل بدن درد، درد در ناحیه معده و شکم و اسهال باشد توصیه اکید می شود ورزش نکنید و سعی کنید فعالیت خود را هم کمتر کنید. اما مهمترین نکته در مورد این نشانه ها این است که اگر تب در شما وجود دارد سعی کنید به هیچ عنوان  ندوید و حرکات سریع نداشته باشید چون تب معمولا نشانه  عفونت در بدن است و با حرکات ورزشی خون به همه جای بدن حرکت کرده و ممکن است از محل عفونت در بدن شما آلودگی به جاهای دیگر هم گسترش یابد.

و اما اگر در مجاورت افراد بیمار قرار گرفتید سعی کنید با رعایت اصول بهداشتی با این بیماری مقابله نمایید . از آن جمله دستهایتان را با آب و صابون بشویید، از میوه ها و سبزیهای تازه در رژیم غذایی تان استفاده کنید، اب زیاد بشونید و خوب بخوابید. مواردی که با عفونت گلو یا معده و روده مواجه شدید ضمن استفاده به موقع و کامل از داروهایتان ماست مصرف کنید. سعی کنید ماست تازه و بدون افزودنی باشد.

اگر دچار سرما خوردگی شدید بر خلاف نظر عموم که توصیه می کنند تا می توانید لیمو شیرین و پرتغال … و ویتامین c بخورید این کار را نکنید زیرا ویتامین c به دلیل خاصیتی که دارد با ورودش به بدن نوعی حس کرختی و افتادگی در بدن ایجاد می کنید بنابراین با مصرف بیش از حد موادی که ویتامین c دارند در واقع بدنتان را بیشتر بی حال می کنید مصرف دو تا سه پرتغال یا لیمو شیرین در طول روز برایتان کافی است. چای یا شیر گرم بنوشید. چای گرم بدلیل داشتن کافئین درد شما را هم تسکین می دهد. شیر گرم هم با خاصیت آرام بخشی آرامش را به شما باز می گرداند.

سبزیهای تازه مانند هویج و کرفس را می توانید خام هم میل نمایید لازم نیست حتما این مواد پخته شوند تا قابل مصرف شوند. استفاده از انواع دیگر سبزیها هم در رساندن مواد مغذی به بدنتان نقش مهمی دارند. بنابراین سبزیها را فراموش نکنید.

استفاده از گیاهان دارویی نظیر نعناع و شوید و آویشن هم با توجه به نوع بیماری و طبع شما بسیار سودمند هستند.

مطالب مرتبط دیگر را ببینید:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *